Lisans üstü "yeterlilik" sınavlarına hazırlanmak hiç de kolay değil. Doçentlik sözlü sınavı da zorlu engellerden birisi. Aradan yıllar geçse de hocalarımız kendilerine sorulan ya da kimi sınavlarda adaylara sordukları soruları hala hatırlıyor ve tekrarlıyorlar. Ancak sınavlara ilk kez girecek adaylar "acaba ne tür sorular gelebilir" stresi yaşıyorlar. Çünkü "sınavda her şey çıkabilir"...
İşte bu sayfada bu tür sınavlara girecek arkadaşlarımıza yardımcı olmak ve onların eğitimlerine de bir katkı sağlamak amacıyla kendi deneyimlerimizde karşılaştığımız ya da kendi sorduğumuz sorulardan oluşan bir "soru havuzu" oluşturmak istedik.
Bu bağlamda, en azından örnek olabilecek ve bir fikir verebilecek belli başlı, akılda kalan kimi soruları sıralamayı arzu ettik.
Sınava girecek tüm arkadaşlarımıza şimdiden başarılar dileriz.
Prof. Dr. Erkan Yüksel'den gelen sorular:
1. Gezi Parkı eylemlerinin medyada yer alış biçimini liberal-çoğulcu iletişim kuramları çerçevesinde nasıl yorumlayabilirsiniz?
2. "Mahalle Baskısı" kavramı daha çok hangi iletişim kuram/ları çerçevesinde yorumlanabilir?
3. Niteliksel ve niceliksel araştırma yaklaşımlarını birbirinden ayıran temel unsurlar nelerdir?
4. Evren ve örneklem kavramlarını nasıl açıklayabilirsiniz? Hangi örnekleme tekniklerini biliyorsunuz? Örneklem almada "yansızlık", "temsil yeteneği", "olasılık" ne demektir?
5. İçerik çözümlemesi bir yöntem midir, teknik midir?
6. İçerik analizi ile söylem analizi arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir?
7. Suskunluk Sarmalı ile Gündem Belirleme hangi noktada birbirlerinden ayrılmakta ve birbirlerini tamamlamaktadırlar?
8. Hipotez ile varsayım arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir?
9. Kuram ile yasa arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir?
10. İletişim nedir?
11. İletişim bilimde dikkati çeken iki temel okulun kullandığı kavramları örneklendirebilir misiniz?
12. Türk basını hangi basın kuramına uyar?
13. Medyada sağlık haberciliğini nasıl değerlendiriyorsunuz?
14. Gazetecilik eğitiminin bugününü nasıl değerlendiriyorsunuz?
15. Gazetecilik eğitiminin geleceği konusunda ne düşünüyorsunuz?
16. İnternet gazeteciliği basın yasaları ya da benzer yasalarla denetlenebilir mi?
17. Kamusal taşıyıcılık ne demektir? Bizdeki durum nedir?
18. İnternet yasası çalışmalarını nasıl değerlendiriyorsunuz?
19. Türkiye'deki iletişim araştırmalarını nasıl değerlendiriyorsunuz?
20. Dünyada iletişim araştırmaları hangi yönde ilerlemektedir?
21. Pozitivizm neyi savunur?
22. Editöryal bağımsızlık ne demektir?
23. Haberde objektiflik ne demektir? Bu nasıl sağlanabilir?
24. "Kamu yararı" ne anlama gelir?
25. "Kamusal taşıyıcılık" nedir?
26. Medya içeriklerini belirleyen başlıca unsurlar nelerdir?
27. Gazeteci objektif olabilir mi?
28. Yararcı ve ödevci ahlak anlayışları arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir?
29. İnsanların gazete satın alma, televizyon izleme, internette gezinme davranışı daha çok hangi kuram/larla açıklanabilir?
30. Medyada şiddet gösteriminin insanlar üzerindeki etkileri nasıl açıklanmaktadır?
31. Toplumsal sorumluluk kuramını diğer kuramlardan ayıran belli başlı özellikler nelerdir?
Prof. Dr. Nejdet Atabek'in ilettiği sorular:
İşte bu sayfada bu tür sınavlara girecek arkadaşlarımıza yardımcı olmak ve onların eğitimlerine de bir katkı sağlamak amacıyla kendi deneyimlerimizde karşılaştığımız ya da kendi sorduğumuz sorulardan oluşan bir "soru havuzu" oluşturmak istedik.
Bu bağlamda, en azından örnek olabilecek ve bir fikir verebilecek belli başlı, akılda kalan kimi soruları sıralamayı arzu ettik.
Sınava girecek tüm arkadaşlarımıza şimdiden başarılar dileriz.
Prof. Dr. Erkan Yüksel'den gelen sorular:
1. Gezi Parkı eylemlerinin medyada yer alış biçimini liberal-çoğulcu iletişim kuramları çerçevesinde nasıl yorumlayabilirsiniz?
2. "Mahalle Baskısı" kavramı daha çok hangi iletişim kuram/ları çerçevesinde yorumlanabilir?
3. Niteliksel ve niceliksel araştırma yaklaşımlarını birbirinden ayıran temel unsurlar nelerdir?
4. Evren ve örneklem kavramlarını nasıl açıklayabilirsiniz? Hangi örnekleme tekniklerini biliyorsunuz? Örneklem almada "yansızlık", "temsil yeteneği", "olasılık" ne demektir?
5. İçerik çözümlemesi bir yöntem midir, teknik midir?
6. İçerik analizi ile söylem analizi arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir?
7. Suskunluk Sarmalı ile Gündem Belirleme hangi noktada birbirlerinden ayrılmakta ve birbirlerini tamamlamaktadırlar?
8. Hipotez ile varsayım arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir?
9. Kuram ile yasa arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir?
10. İletişim nedir?
11. İletişim bilimde dikkati çeken iki temel okulun kullandığı kavramları örneklendirebilir misiniz?
12. Türk basını hangi basın kuramına uyar?
13. Medyada sağlık haberciliğini nasıl değerlendiriyorsunuz?
14. Gazetecilik eğitiminin bugününü nasıl değerlendiriyorsunuz?
15. Gazetecilik eğitiminin geleceği konusunda ne düşünüyorsunuz?
16. İnternet gazeteciliği basın yasaları ya da benzer yasalarla denetlenebilir mi?
17. Kamusal taşıyıcılık ne demektir? Bizdeki durum nedir?
18. İnternet yasası çalışmalarını nasıl değerlendiriyorsunuz?
19. Türkiye'deki iletişim araştırmalarını nasıl değerlendiriyorsunuz?
20. Dünyada iletişim araştırmaları hangi yönde ilerlemektedir?
21. Pozitivizm neyi savunur?
22. Editöryal bağımsızlık ne demektir?
23. Haberde objektiflik ne demektir? Bu nasıl sağlanabilir?
24. "Kamu yararı" ne anlama gelir?
25. "Kamusal taşıyıcılık" nedir?
26. Medya içeriklerini belirleyen başlıca unsurlar nelerdir?
27. Gazeteci objektif olabilir mi?
28. Yararcı ve ödevci ahlak anlayışları arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir?
29. İnsanların gazete satın alma, televizyon izleme, internette gezinme davranışı daha çok hangi kuram/larla açıklanabilir?
30. Medyada şiddet gösteriminin insanlar üzerindeki etkileri nasıl açıklanmaktadır?
31. Toplumsal sorumluluk kuramını diğer kuramlardan ayıran belli başlı özellikler nelerdir?
Prof. Dr. Nejdet Atabek'in ilettiği sorular:
1.
Kamuoyunun gücünü tartışınız?
2.
Günümüz Türkiye’sinde kamuoyunun
etkinliğini tartışınız?
3.
Kamuoyunun demokratik rejimler
tarafından önemini tartışınız?
4.
Normatif medya kurumları nelerdir?
Türkiye’deki medyanın durumunu ve normatif medya kuramları bakımından değerlendiriniz?
5.
Türkiye’deki medyayı, medya, iktidar
ilişkileri bakımından değerlendiriniz?
6.
Türkiye’deki basın özgürlüğünü
tartışınız?
7.
Geçmişten günümüze, Türkiye’de yerel
basının ortaya çıkışını ve gelişimini anlatınız?
8.
Yerel basının sorunlarını ve çözüm
yollarını tartışınız?
Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Çiler Dursun'un sınav soruları:
1. Soru: Haber ve
habercilik/gazetecilik üzerine eleştirel yaklaşımlar çerçevesinde gelişen
akademik-analitik ilgiler, özellikle ikinci dünya savaşından itibaren oldukça
yoğunlaşmıştır. Bu çalışma alanında Kıta Avrupası araştırma geleneği,
Anglo-Amerikan araştırma geleneği ve Türkiye’deki araştırma yönelimleri
arasında:
-Saptanan ve yoğunlaşılan sorunsallar (problematikler)
bakımından,
- Bu sorunsallar ele alınırken başvurulan araştırma
yöntemleri bakımından,
- Yeğlenen terminoloji ve kavramsal/kuramsal dayanak
noktaları bakımından,
- Paradigma ayrışmaları bakımından,
- Sundukları açıklayıcı çerçevelerin içinde yer aldıkları
toplumsal bağlamda hangi türden sorunlara yanıt verdikleri ya da veremedikleri
bakımından karşılaştırmalı bir inceleme yapınız.
Çıkardığınız sonuçları değerlendiriniz. İncelemenizde
haber-habercilik/gazetecilik konularında yapılmış olan ve literatürde yer alan
çalışmaları ve/veya kişileri, çevreleri de belirtiniz.
2. Soru: Medya
toplumsal değişme aracı mıdır yoksa varolan durumun korunmasına ve sürdürülmesine
yardımcı mı olur? Gerekçelerinizle, örneklerinizle ve kavramsal bir çerçeve
kurarak açıklayınız, tartışınız.
3. Soru: İletişim
sürecinin temel bileşenleri sayılan kaynak, mesaj ve alıcı üçlüsünden
hangisinin iletişimde belirleyici ve etkinliği yüksek unsur olduğunu,
geleneksel kitle medyası ile yeni iletişim teknolojileri arasında bir
karşılaştırmaya giderek tartışınız. Gerekçelerinizi örneklerle anlatınız.
4. Soru: “Her ülkede
medya, ulusal olanla yabancı olan, ötekilik ile aynı olma durumu, tekrar ile
farklılık arasında değişen sınırlar sorununu yaratır.” Bu ifadeden ne
anlıyorsunuz? Elektronik medyanın insanların zaman, mekan ve kimlik
aidiyetleriyle ilgili etkilerini de göz önüne alarak ve Türkiye’nin medyasından
örneklerle açıklayınız.
5. Soru: Güç
ilişkilerini yeniden kurma yönündeki her mücadele, bu ilişkilerin zamansal ve
mekânsal temellerini yeniden düzenleme yolunda bir mücadeledir. Kapitalizm bu
mücadeledeki stratejilerini ve başarısını, yeni medyaların gelişimini ve para,
zaman ve mekan ile yeni enformasyon teknolojileri arasındaki ilişkileri de göz
önüne alarak, değerlendiriniz, eleştiriniz.
6. Soru: Kültürel
çalışmalar, toplumsal varlık ve toplumsal bilinç arasında basit üstyapı-altyapı
ayrımından daha karmaşık bir diyalektik olduğunu öne sürer. Medya iletileri de
bu diyalektiğin bir dışavurumu olarak görülür. Böyle bir eleştirel perspektifin
kavramlarını ve önermelerini kullanarak, (yani teorik bir zeminden hareketle),
Ergenekon Davası süreci ile ilgili anlamların medyada üretimi konusunda bir
analiz denemesi yapınız.
7. Soru: Eleştirel
toplum kuramı ile eleştirel iletişim kuramı arasındaki bağlantı nasıl
kurulabilir? Bu bağlantıyı size göre en esaslı biçimde hangi yaklaşım veya
düşünce akımı kurabilmiştir? Neden? Açıklayınız, tartışınız.
8. Soru: Nicolas
Garnham’ın kullandığı kültür ve medya nosyonu ile Stuart Hall’un kullandığı
kültür ve medya nosyonu arasındaki farkı açıklayınız. Siz kültür ve medya
ilişkisi açısından kendinizi hangisine yakın hissediyorsunuz? Nedenleriyle,
örneklendirerek anlatınız.
9. Soru: Frankfurt
okulu, bireyin iç yapısı (psişik dünyası) ile toplum arasındaki uçurumu
köprülemeye çalışırken kitle iletişim araçlarına nasıl bir konum
atfetmektedirl? Kuramcıların özellikle 20. yüzyılın ilk yarısındaki görüşlerini
ve dönemin kültür endüstrisi ve kapitalist kitle üretimi/tüketimi meselelerini
hatırlayarak tartışınız.
10. Soru: Marksizm’de
belirlenim (determination) sorunu kültürel çalışmalara göre nedir? Bu sorunu
aşmak için önerdiği teorik çözümü ayrıntılarıyla tartışınız. Bu bağlamda
yaptıkları çalışmalardan örnek veriniz.
11. Soru: “Yeni medya
ve iletişim teknolojileri çalışmalarındaki temel paradigmaları hatırlayarak, bu
paradigmaların epistemik çerçevelerini açıklayınız; bu epistemelerine göre açık
veya örtük nasıl bir özne anlayışına sahip olduklarını değerlendiriniz; yeni
iletişim teknolojilerinin özne anlayışı ile kültürel çalışmaların post-Marksist
döneminin özne anlayışını karşılaştırınız.
12. Soru: “Medya
vasıtasıyla görmek, dünyanın kavranması açısından bir engel bile olabilir.”
ifadesinde vurgulanan görüşü açıklayınız. Katılıp katılmadığınızı
gerekçeleriyle ve medya-gerçeklik ilişkisini tartışan bir teorik çerçeve
dahilinde anlatınız.
12. Soru: Modern
devletin egemenlik sacayağı ekonomik, siyasi ve askeri egemenlikten oluşur.
Günümüzün küresel manzarası bu sacayaklarını nasıl etkilemiştir? Devlet
egemenliği kavramı nasıl dönüşmüştür? Bu dönüşüm, uluslararası iletişim
süreçleri açısından ne anlama gelmektedir? Tartışınız.
14. Soru:
Kapitalizmin 1970’lerde girdiği üçüncü büyük bunalım ile iletişim ve
enformasyon teknolojilerindeki gelişmeler arasında nasıl bir bağ kurulabilir?
Anlatınız.
15. Soru: Eleştirel
olmak ne demektir? Kapitalist bir sistemde ve modern burjuva toplumunda
eleştirellik neye yönelik olarak gelişmiştir? Eleştirelliğin gücünü, erimini ve
zayıflıklarını dikkate alarak tartışınız.
16. Soru: Yeni
küresel uzam, kimliklerin algılanışı, oluşumu ve karşılaşma tarzları bakımından
ne tür olanaklar sunmaktadır? Verili küresel güç ilişkileri sistemini göz önüne
alarak tartışınız.
17. Soru: Stuart
Hall’a göre Kültürel Çalışmalar nedir? Bu alanın disiplinler arası bir
pratik/proje olması ne anlama gelmektedir?
18. Soru:
Yapısalcılık (structuralism) ile tarihsicilik (historicism) yaklaşımlarının
Kültürel Çalışmalar’ın ana gövdesini aynı anda oluşturmaları Hall tarafından
nasıl ve neden gerçekleştirilmiştir, anlatınız.
19. Soru: Kültürel
Çalışmalar, Hall’a göre hakim düzene direnme bakımından hangi olanakları
içermektedir ve bunu nasıl sağlayabilir?
20. Soru:
Marksizim’de belirlenim (determination) sorunu Hall’a göre nedir? Bu sorunu
aşmak için önerdiği teorik çözümü tartışınız.
21. Soru: Hall’un
çalışmalarında temsil (representation) kavramının gerçek (real) ile ilişkisi
bakımından geçirdiği değişimi anlatınız.
22. Soru: Hall, fark
(difference) ve kimlik arasındaki ilişkiyi nasıl kurmaktadır? Türkiye’den
örneklerle tartışınız.
23. Soru: İdeoloji
nosyonu Hall’un yaklaşımında klasik Marksist anlayıştaki gibi bir yanlış
bilinçlilik meselesi değildir. İdeoloji kavrayışı Hall tarafından nasıl ele
alınmaktadır? Sizce bu kavramdaki dönüşüm, ideoloji çözümlemeleri bakımından
hangi olanakları veya kısıtlılıkları içermektedir?
24. Soru: Lacan’ın
psikanalitik yaklaşımına Kültürel Çalışmalar alanında hangi çerçevede
başvurulmaktadır? Lacan’ın özne kuramının kültürel çalışmaların ideoloji
anlayışına katkısı nedir?