2019-2020 GÜZ DÖNEMİ DOKTORA YETERLİK SINAV SORULARI


2019-2020 GÜZ DÖNEMİ DOKTORA YETERLİK SÖZLÜ VE YAZILISINAV SORULARIMIZ



  • Türkiye’de medyaya ilişkin sorunları anlatır mısınız?
  • Yayıncılıkla ilgili son yıllardaki değişimler nelerdir?
  • Sosyal medyaya ilişkin ekonomi-politik yaklaşımınız nedir?
  • Yurttaş gazeteciliği hakkında ne  düşünüyorsunuz ?  Örnek verebilir misiniz?
  • Frankurt Okulu ve Yetiştirme kuramı arasındaki ilişki nedir?
  • Yankı Odası kavramını açıklayınız.
  • Dijital uçurum nedir?
  • Liberal kuramların ortaya çıkışı nasıldır?
  • Yetiştirme kuramı, kullanımlar ve doyumlar gibi yaklaşımlar hangi toplumsal koşullarda ortaya çıkmıştır?
  • Liberal yaklaşım eleştirel çalışmalarla nasıl bir etkileşim içinde?
  • Dönüşen gazetecilikle birlikte habercilik pratiklerinin dönüşümü hakkında ne düşünüyorsunuz? Haberci / Gazeteci sizce kimdir?
  • Savaş gazeteciliği kavramı hakkında neler söylersiniz?
  • Türkiye’deki radyo-Tv yayıncılık ortamını ifade özgürlüğü bağlamında nasıl değerlendirirsiniz?
  • Dijital kültür nasıl tanımlanıyor? Dijital kültürün özellikleri nelerdir?
  • Neo-Liberal politikaların iletişim sektörüne yansımaları nasıl olmuştur?
  • Popüler kültüre liberal ve eleştirel kavramların yaklaşımları nasıldır?
  • Teknolojik determizm nedir? Bu kurama yöneltilen eleştiriler nelerdir? Öncü araştırmacılar kimlerdir? 
  • Yeniliklerin Yayılması Kuramını açıklayınız.
***

  • Postmodern bakış açısından sosyal medya ve yeni medya demokratik daha iyi ortam ve dönem yaratabilir mi?
  • Kamusal alan sanala taşındı mı?
  • Yankı odaları nedir?
  • Sosyal medya yankı odalarına rağmen demokratik bir alan veya bir kamusal alan sunuyor mu?
  • Dijital medya okuryazarlığı nedir?
  • Dijital yerli ve göçmen kavramlarını açıklayınız.
  • İnternet ürününde pazarlama iletişimi açısından nasıl bir değişim vardır?
  •  4C nedir? Pazarlama iletişiminde nasıl bir değişim vardır?
  • İnternet araştırmalarında kullanılan yöntemler nelerdir?
  • Dijital aktivizmde örneklem grubu nasıl seçilir?
  • Sağlık iletişiminde dijital boyutu nasıl açıklarız?
  • İnternetteki bilgi kirliliği düşünüldüğünde yurttaş gazeteciliği ve yavaş gazetecilik hakkında neler söyleyebilirsiniz?

***
  • Günümüz siyasal yaşamı içinde, görsel (televizyon), işitsel (radyo), yazılı (gazete ve dergiler) ve sosyal medya araçlarının siyasal iletişim aracı olarak kullanılmasını ve gündem değiştirmeye etkisini değerlendiriniz.
  •  “Duygulanımsal Emek” ve “Üreten Tüketici” kavramları bağlamında günümüz sosyal medya kullanıcısını tartışınız.
  • Neomarksist düşünürler Gramsci ve Althusser’in ideoloji yaklaşımları, iletişim çalışmalarını nasıl etkilemiştir? Bu yaklaşımlara dayalı analizlerin, gittikçe dijitalleşen günümüz medyası için hala geçerli olduğunu düşünüyor musunuz? Tartışınız.
  • Demokratik siyasal sistem bakımından medyanın önemini medya iktidar ilişkileri bağlamında tartışınız.
  •  “Ana akım medya” ve “alternatif medya” ayrımını bu konudaki teorik tartışmalara referansla açıklayarak, Türkiye’deki mevcut ana akım ve alternatif medya pratiklerinin yurttaşların ifade özgürlüğü ve haber alma hakkı bakımından ne tür sorunlar ya da imkanlar barındırdığını örnekler vererek tartışınız.
  • Elisabeth Noelle-Neumann’ın Suskunluk Sarmalı Modeli bağlamında "yeni medya" fikirlerin ifadesi için özgür bir alan vaadi sunuyor mu?
  • Bir haber ortamı olarak sosyal medyanın güven kaybına uğrayan geleneksel gazeteciliğe alternatif olup olamayacağını sağladığı avantaj ve dezavantajlar bağlamında tartışınız.
  • İnternetten bilgiye erişim oranı 2015'ten bu yana artış göstermiştir. Buna karşın haber almada hala televizyonun ilk sırada olduğu görülmektedir. Bu durum sizce ne ile ilgilidir? sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyiyle mi ilişkili yoksa hala internete duyulan güvensizlikle mi?
  • Frankfurt Okulu düşünürlerinin kullandığı bağlamda bireyin özgürleşimi kavramını açıklayınız.
  • Medya alanındaki teknolojik gelişmelerin medya ve siyaset ilişkileri üzerine etkilerini tartışınız.
  • Medyada etik kavramını anlatınız.
  • Ödevci ve faydacı etik etik kavramlarını açıklayınız.
  • Enformasyon toplumu kavramını anlatınız.
  • Enformasyon toplumu kuramcilarının görüşlerini anlatınız.
  • Sessizlik sarmalı kuramını anlatınız.
  • Eşik bekçiliği kavramını anlatınız.
  • Teknolojik determinizm nedir? İletişim çalışmalarında teknolojik determinizmi yakın tarihli teknolojik gelişmeleri de göz  önünde bulundurarak anlatınız.
  • Sosyal medyada yapılan paylaşımların bireyin kişiliğini, arzularını, beklentilerini ve izlenim yönetimlerini yansıttığı ifade edilmektedir. Bu bağlamda, Goffman’ın benlik sunumu kuramı bağlamında sosyal medyada kimlik inşasını açıklayınız.
  • Bir sosyal araştırmanın nicel ya da nitel olmasını belirleyen faktörler nelerdir? Nicel ve nitel araştırmaları temel sayıltıları, amaçları, yaklaşımları ve araştırmacının rolü bakımından karşılaştırarak tartışınız.
  • Marka gazeteciliği ve Z kuşağı ilişkisi iletişimde neyi nasıl değiştiriyor? Açıklayınız.
  • Kamuoyu oluşturma ile gündem belirleme kavramları arasında nasıl bir ilişki vardır?
  • Tez konusu olarak ne düşünüyorsunuz?
  • Yeterlik sınavına nasıl hazırlandınız?
  • Pazarlama 4,0 nedir, hayıtımızı nasıl değiştirmiştir?
  • Gazetecilik sizce nereye gidiyor?
  • Nitel ve nicel araştırmalarda araştırmacının rolü nedir?
  • Netnografi nedir? Etik olarak nasıl değerlendirebilirsiniz?
  • Robot gazetecilik nedir, gazeteciliği nasıl değiştireceğini düşünüyorsunuz?
  • Tiktok nedir? Toplumsal cinsiyet açısından nasıl görüyorsunuz?
  • Akademik hayata ilişkin beklenti ve hayalleriniz neler?
  • Alternatif mecralar nelerdir?
  • Pazarlama iletişimi ile satış iletişimi ayrımı nedir?
  • Nomofobi nedir?
  • Medya toplumsal değişme aracı mıdır yoksa varolan durumun krunmasına ve sürdürülmesine yardımcı mı olur? Gerçeklerinizle ve örneklerle, kavramsal bir çerçevede tartışınız.
  • Türkiye radyo ve televizyon yayıncılık ortamını dijitalleşmeyle birlikte hem yayıncı hem de kullanıcı açısından değerlendiriniz.
  • Word-of-mouth ve word-of-mouse dönüşümü gazeteciliği nasıl etkilemiştir?
  • Gazetetecilikte kullanılan/kullanılacak fotoğraflar için yapılan manipülasyon yollarını maddeler hâlinde yazarak açıklayınız.
  • Hofstede'in Kültürel Boyutlar Kuramı'nı güncel örneklerle tartışınız.
***
1-Türkiye’de medyaya ilişkilerin sorunları anlatır mısın?
2- Yayıncılıkla ilgili son yıllardaki değişimler nelerdir?
3- Sosyal medyaya ilişkin ekonomi –politik yaklaşımınız nedir?
4- Yurttaş gazeteciliği hakkında ne düşünüyorsunuz? örnek verebilirsiniz.
5- Frankfurt okulu ve yetiştirme kuramı arasındaki ilişki nedir?
6- Yankı odası kavramını açıklayın.
7- Dijital uçurum nedir?
8- Liberal kuramların ortaya çıkışı nasıldır?
9- Yetiştirme kuramı, kullanımlar ve doyumlar gibi yaklaşımlar hangi toplumsal koşullarda ortaya çıkmıştır?
10- Liberal yaklaşım eleştirel çalışmalarla nasıl bir etkileşim içindedir?
11- Dönüşen gazetecilikle birlikte habercilik pratiklerinin dönüşümü hakkında ne düşünüyorsunuz? Haberci/gazeteci sizce kimdir?
12- Yavaş gazetecilik kavramı hakkında neler söyleyebilirsiniz?
13- Türkiye’deki radyo-TV yayıncılık ortamını ifade özgürlüğü bakımında nasıl değerlendiriyorsunuz?
 14- Dijital kültür nasıl tanımlanıyor? Dijital kültürün özellikleri nelerdir?
15- Neo-liberal politikaların iletişim sektörüne yansımaları nasıl olmuştur?

16- Popüler kültüre liberal ve eleştirel kavramların yaklaşımları nasıldır?

***
  •  Elisabeth Noelle-Neumann’ın Suskunluk Sarmalı Modeli bağlamında "yeni medya" fikirlerin ifadesi için özgür bir alan vaadi sunuyor mu?
  • Bir haber ortamı olarak sosyal medyanın güven kaybına uğrayan geleneksel gazeteciliğe alternatif olup olamayacağını sağladığı avantaj ve dezavantajlar bağlamında tartışınız.
  •  İnternetten bilgiye erişim oranı 2015'ten bu yana artış göstermiştir. Buna karşın haber almada hala televizyonun ilk sırada olduğu görülmektedir. Bu durum sizce ne ile ilgilidir? sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyiyle mi ilişkili yoksa hala internete duyulan güvensizlikle mi?
  • Frankfurt Okulu düşünürlerinin kullandığı bağlamda bireyin özgürleşimi kavramını açıklayınız.
  • Medya alanındaki teknolojik gelişmelerin medya ve siyaset ilişkileri üzerine etkilerini tartışınız.
  • Medyada etik kavramını anlatınız.
  • Ödevci ve faydacı etik etik kavramlarını açıklayınız.
  • Enformasyon toplumu kavramını anlatınız.
  • Enformasyon toplumu kuramcilarının görüşlerini anlatınız.
  • Sessizlik sarmalı kuramını anlatınız.
  • Eşik bekçiliği kavramını anlatınız.



***


  • Teknolojik determinizm nedir? İletişim çalışmalarında teknolojik determinizmi yakın tarihli teknolojik gelişmeleri de göz  önünde bulundurarak anlatınız.
  • Sosyal medyada yapılan paylaşımların bireyin kişiliğini, arzularını, beklentilerini ve izlenim yönetimlerini yansıttığı ifade edilmektedir. Bu bağlamda, Goffman’ın benlik sunumu kuramı bağlamında sosyal medyada kimlik inşasını açıklayınız.
  • Bir sosyal araştırmanın nicel ya da nitel olmasını belirleyen faktörler nelerdir? Nicel ve nitel araştırmaları temel sayıltıları, amaçları, yaklaşımları ve araştırmacının rolü bakımından karşılaştırarak tartışınız.
  • Marka gazeteciliği ve Z kuşağı ilişkisi iletişimde neyi nasıl değiştiriyor? Açıklayınız.
  • Kamuoyu oluşturma ile gündem belirleme kavramları arasında nasıl bir ilişki vardır?
***

Tez konusu olarak ne düşünüyorsunuz?


Yeterlik sınavına nasıl hazırlandınız?

Pazarlama 4,0 nedir, hayıtımızı nasıl değiştirmiştir?

Gazetecilik sizce nereye gidiyor?

Nitel ve nicel araştırmalarda araştırmacının rolü nedir?

Netnografi nedir? Etik olarak nasıl değerlendirebilirsiniz?

Robot gazetecilik nedir, gazeteciliği nasıl değiştireceğini düşünüyorsunuz?

Tiktok nedir? Toplumsal cinsiyet açısından nasıl görüyorsunuz?

Akademik hayata ilişkin beklenti ve hayalleriniz neler?

Alternatif mecralar nelerdir?

Pazarlama iletişimi ile satış iletişimi ayrımı nedir?

Nomofobi nedir?

***

1- Medya toplumsal değişme aracı mıdır yoksa varolan durumun krunmasına ve sürdürülmesine yardımcı mı olur? Gerçeklerinizle ve örneklerle, kavramsal bir çerçevede tartışınız.

2- Türkiye radyo ve televizyon yayıncılık ortamını dijitalleşmeyle birlikte hem yayıncı hem de kullanıcı açısından değerlendiriniz.

3- Word-of-mouth ve word-of-mouse dönüşümü gazeteciliği nasıl etkilemiştir?

4- Gazetetecilikte kullanılan/kullanılacak fotoğraflar için yapılan manipülasyon yollarını maddeler hâlinde yazarak açıklayınız.

5- Hofstede'in Kültürel Boyutlar Kuramı'nı güncel örneklerle tartışınız.